Datalogging ...wederom...houston we have a ...




Wederom bezig met datalogging..nog steeds in de experimentele fase.
Diverse sensors aangesloten maar zoals er al staat boven dit blogbericht:"Houston we have a problem!" .. tenminste..voor nu..klein probleem.. wordt wel opgelost,..we zien geen Lambda waarden en Air Fuel rates in de software. Op de één of andere manier (vraag me niet waarom...) komt de data uit de analoge poort 2 (Lambda en Air fuel rates) wel aan in de software maar krijgen we het niet netjes in beeld dus is het niet uitleesbaar.
Voor zover als ik tot nu toe heb achterhalen heeft de Lambda sensor een 0-5v "supply" nodig en levert analoge poort 2 een 0-12v supply. klopt dus ergens iets niet.
De data voor Lambda wordt aangegeven in volts..die dan vervolgens in een formule gekalibreerd moeten worden naar uitleesbare lucht-brandstof verhouding.
Werkt dus niet..tot nu toe..komen we wel uit.

De rest doet het vrij aardig:
op de voorbeelden een tweetal screenshootjes met een X en een Y as erin..
Eventjes een 4 tal kilometers rustig gereden met de sensoren aangesloten..even kijken wat er wel en niet werkte..
op de voorbeelden slechts simpele voorbeelden...
de ene as vertegenwoordig een waarde en in dit voorbeeld is dat een tijdslijn die ik gemakshalve even op kilometers gezet heb..de lijnen op de andere as vertegenwoordigen andere waardes..
op de onderste foto's zijn dat:
-positieve en negatieve acceleratie (G)
- zijwaartse beweging
- lean angle (hellingshoek)

op de andere foto heb ik al meer lijnen toegevoegd en de waardes veranderd:
- zwarte lijn = speed / GPS snelheid
- rode lijn / analoog 2 = olietemperatuur
- orange lijn = positieve en negatieve (simpel gezegd..gasgeven en remmen!) acceleratie
- groene lijn / analoog 1 = Lambda /Air-Fuel rates (die werkt dus niet!)
- Blauwe lijn = power (HP ) din Pk's (gemeten op GPS waardes en vooraf ingevoerde voertuigvariabelen / niet door middel van accelerometers)

Hoe dan ook, het spul werkt , maar nog niet 100% , er zijn ook nog wat problemen met de pickup van een RPM signaal.
Complex gedoe allemaal en zeer zeker niet eenvoudig, ik heb er nu al de nodige uren inzitten en heel eerlijk gezegd snap ik het nog maar voor de helft wat er nu echt allemaal mogelijk is en wat ermee te doen.
Deze week weer verder..iets voor in de avonduren.
Dan de 22ste naar Spa Francorchamps om te testen op circuit. Als we de Lambda waardes (die we eigenlijk echt moeten hebben voor afstelling van de fiets op Spa) dan nog niet hebben weten we iig hoe hard en plat we zijn gegaan en wat de ronde en sector tijden zijn. En anders..het wordt sowieso 20+ graden vrijdag dus de dag is al half geslaagd sowieso!

0 comments: