Triumph tiger 1050...het probleem
Triumph 1050 Tiger vorken..
Kan die dingen inmiddels dromen.
Ik denk dat ik ze onderhand met een blinddoek om kan demonteren en weer in elkaar kan zetten hahahaha...
Triumph vorken, Ducati 1098 vorken, GSXR1000 vorken...inmiddels echt routine.
Goed..heb ik al eens gezegd..die triumph 1050 is redelijk bagger standaard,,
Er is waarschijnlijk wat aan budget gedaan bij meneer Triumph want die vorken zijn behoorlijk karig.
Normaal zitten er in een cartidge vork in de cartridges aan iedere kant twee zuigers waar de olieflow doorheen gaat.,.aan de onderzijde de compressiezuiger, aan de bovenkant en vast aan de spindle de rebound zuiger. 2 catridges..4 zuigers.
Bij de 1050 Tiger vork is dat dus niet zo..hebben ze waarschijnlijk op bespaart?
Bij de tiger vork zitten er weliswaar in iedere vorkpoot een cartridge maar in iedere cartridge zit maar één enkele zuiger. De ene vorkpoot doet de ingaande demping, de andere poot de uitgaande demping. dus..dat is al wat minder natuurlijk..één zuiger / vorkpoot moet het werk doen wat eigenlijk normaal door twee zuigers gedaan wordt.
Bon,..het zij zo.
Nu zit het echte probleem van die vorken (naast het feit dat ze gewoon een te softe veerwaarde hebben) in de demping..met name in het highspeed circuit.
Op de foto zie je een zuiger uit zo'n triumph vork..in de zuiger zitten vanzelfsprekend een aantal gaten waar de olie doorheen flowt. Niet op de foto maar in de vork wel aanwezig zijn een aantal shims die de gaten afdekken.
Hoe dan ook, het echte probleem van die vork zit in het highspeed circuit en is te wijten aan het design van de zuiger.
Je ziet een aantal grote gaten en een aantal kleinere gaten..en net die kleine gaten zijn te klein..veel te klein.
Op het moment dat de vork een hoog frequente trilling te verduren krijgt of een "snelle harde klap" moet opvangen worden die kleinere gaten in de zuiger aangesproken en net omdat die gaten zo klein zijn kan er op dat moment niet genoeg olie doorheen waardoor de olie zich er als het ware doorheen moet persen en de flow niet snel genoeg gaat,
Vertaald zich in de praktijk in een te softe vork die op het moment dat de vork zijn highspeed circuit in gaat ..te stug wordt. waren de kleine gaten in de zuiger groter, dan had de olie een betere flow en zou de vork een stuk minder "harsch" aanvoelen op het moment dat het wegdek ineens slecht wordt.
Vork van een tiger 1050 is dus redelijk slecht standaard..maar één zuiger per cartridge, te softe veren, te weinig demping in de "lowspeed" en dan ineens een teveel aan demping (als het ware een hydraulock) zodra de vork echt moet gaan werken.
Gelukkig zijn er oplossingen, andere veren, andere olie en andere zuigers met een beter design en bijbehorende shimstacks zijn voorhanden!
0 comments: