BRS Blabla...Suzuki TL1000S. "one liter Duc eater".



Suzuki TL1000S (1997 - 2001)

Noem de woorden "Suzuki TL1000S" en de meeste motorrijders denken aan slechte rotatiedempers and "massive Highsiders". Alhoewel de TLS een enigzins beruchte reputatie heeft is de V twin toch een serieus ondergewaarde motorfiets.
Helaas, de "almighty" *UK motopress deed een aantal testen toen de motor uitkwam en uitte meteen haar ongenoegen over met name de standaard vering van de TLS. Zeer stevige kritiek viel de TLS ten deel. De motor kwam die kritiek nooit echt te boven en het verwachte succesnummer bleef uit,

Toen de TLS uitkwam was het eigenlijk een redelijk unieke motorfiets.
De V-Twin was net zo snel als zo ongeveer iedere viercilinder in 1997 en kon bovendien mee met twin concurrent Ducati 916 , bovendien..de TLS1000 was niet echt duur maar wel ontzettend betrouwbaar.

Helaas waren er wat mensen die verongelukten op een TL1000S, dus Suzuki ging alle TL's uit voorzorg met stuurdempers uitrusten.
Nog steeds gebeurden er daarna ongelukken met de TL1000S, die langzamerhand wat berucht begon te worden, dus suzuki deed een "recall" en verving de originele ECU's door exemplaren die "resticted"vermogen leverden in de eerste 4 versnellingen.
Tegen de tijd dat de laatste TL1000S in 2001 werd afgeleverd was het nog maar een schim van de originele 1997 "evil twin / one liter duc eater".

Er zijn heel wat TL's gecrasht..meestal doordat de fiets gewoon "teveel was voor de onervaren rijder met teveel lef". Een TL1000s is zo'n fiets die als je 'm uitdaagt gegarandeerd een keer gaat "happen naar de baas". En dan moet je er wel klaar voor zijn natuurlijk.

Hoe dan ook, zeer ondergewaarde motor, die zijn beruchte imago enigzins aan zichzelf te danken heeft. Heb je echter een "frisse" en weet je ermee om te gaan biedt een TL1000s voor betrekkelijk weinig geld een hele hoop fun.
Meer power als een Ducati uit die tijd en serieus "minder braaf" dan de wat latere Honda SP1 / RC51

Paar duizend euro heb je er een..blokken zijn betrouwbaar, zorg dat je een vroege hebt..de 97er..das de meest echte!

"dingetjes om te weten":

- de standaard vering SUCKS! de rotatiedempers is knap waardeloos..investeren in een aftermarked shock is het waard..
- De voorvork..idem dito..SUCKS.. te soft qua veerwaarde, en te weinig demping, met name op de "rebound". redelijk makkelijk en budget vriendelijke oplossing is voorhanden
- de koppeling: de goede olie gebruiken..de Koppeling van de TL kan neigen naar "slip" als je "whatever" olie gebruikt..
- Achterband: een 180er achterband verbeterd de "handling" (Geen 190 monteren..)

Specs: (uitsluitend de belangrijke!)
-Power 123bhp
-Weight 187kg

0 comments: