supermono spa


Te lang geleuterd met een aantal mensen vanavond, zo als wel vaker...hetgeen er op neerkomt dat ik nu nog mail en "pakketjes die er morgen uit moeten" aan het doen ben..
Gebeurt me wel vaker..aardig volk dat savonds een vorkje komt langsbrengen en dan gaat het weer over motoren, vering..het gebruikelijke recept. maakt niet uit, moet kunnen.
Ook nog ff over internet gestruind , mijn vaste topics op de fora gecheckt, beetje rondgekeken, wat foto's geplukt..en ik kwam de uitslag van de supermono afgelopen weekend in spa tegen. Ga ik hier nu even neer zetten, samen met een tweetal foto's van de novabike 1 supermono van de mannen van de TU in Delft. Dat ik net die fiets neem is uiteraard puur eigenbelang..de BRS sticker zit erop dus dat laten we zien he..reclame is reclame.
Hoe dan ook , de supermono's. uiteraard een zeer machtige klasse..we hebben dan wel allerlei zaken als moriwaki cup en dergelijke waar het ook om ééncilinders gaat maar dat is naar mijn mening nog lang geen supermono klasse waar met meer pk's gereden wordt, de technische vrijheden veel groter zijn en waar mensen die kans krijgen om naar eigen visie en inzicht een fiets te bouwen. Derhalve is succesvol zijn in de supermono klasse veel meer een vorm van én een goede rijder én een goede fiets.
Een standaard Moriwaki 450 uit de doos pakken , er benzine in gooien en er rondjes mee rijden kan iedereen. Maar een daadwerkelijke goede supermono bouwen en daar dan ook snel mee zijn is hele andere koek.
In feite is het begrijpelijk maar toch jammer dat de meerderheid der rijders naar het gemak van "een kant en klare fiets" grijpt..immers, één van de mooie zaken aan racen is toch zeker zelf een fiets ontwerpen en bouwen. De ware motorliefhebber / coureur moet toch op zijn minst iets van technisch vernuft in zich hebben en de motivatie er ook daadwerkelijk iets mee te doen. En stock CBR600 transformeren tot circuitfiets kan ik met mijn ogen dicht..geef me internet en budget zodat ik spullen kan bestellen en een nacht doorhalen in mijn sleutelruimte en het ding is klaar..
Maar een daadwerklijke goede en snelle supermono bouwen..ander verhaal.
Ik zeg niet dat dan iedereen dan maar supermono's moet gaan bouwen of rijden maar wellicht is het wel zo dat er ietsje meer waardering en aandacht voor de mannen uit het supermono veld mag zijn. Op de eerste plaats vanwege de fietsen die er rondt rijden waar vaak hele maanden nadenken, construeren en testen in zit. en op de tweede plaats zeker ook vanwege de prestaties op circuit.
Bovenstaand de uitslag van spa afgelopen weekend. bekijk de tijden van de mannen van het podium eens..
Ik ken genoeg gasten met 1000cc fietsen zoals GSXR1000 die zeker ,sterker nog..bij lange na niet in de buurt komen van een 2.41 op spa.
mooie klasse dus die supermono! en bovendien..het mag wel eens getoond worden he..die mannen van de supermono. Altijd maar ONK supersport en superbikes..lees en zie je genoeg van. De mono's blijven altijd een beetje achter.
Bij deze dus..supermono lijst..!
wie er in spa gewonnen heeft..naast Arie Vos en Kervin Bos..jawel..Mike Velthuizen / supermono pillot/ rondje 2.41 met een éénpitter!
bovendien..onze vriend Jan de Man uit belgie..de alleraardigste Belg van Mojomoto, die regelmatig wat "blogt" over zijn mojomono avonturen,bewijst dat het ook elcheapo kan..hij rijdt met een redelijke standaad MuZ die hij langzaam maar zeker met bescheiden middelen beter en beter krijgt..
Okay..het zal nooit geen "world beater" worden maar ondertussen amuseert Jan zich er prachtig mee en als kers op de pudding..is ie zelfs in staat om op de korte baantjes de nodige 4 cilinders het leven zwaar zuur te maken...mooi toch!
0 comments: