datalogging-spaFranco



wederom getest met het datalog systeem, ditmaal "live" op circuit Francorchamps
ik zal een paar screenshots laten zien dat weergeeft wat er ongeveer mogelijk is.
Op de bovenste foto:
Het circuit van Spa, met een "trackmarker " (trackmarker wordt gebruikt door de software om ronde tijden en sector tijden te bepalen") erin en vervolgens vanaf die trackmarker het circuit verdeelt in verschillende sectoren met ieder hun eigen nummer.
Sector 1 bijvoorbeeld loopt vanaf de trackmarker (halverwege de radillion ) door tot einde rechte stuk / eerste rechtse bocht einde rechte stuk.
Terzijde: er zitten behoorlijke hoogteverschillen in circuit spa..het laagste punt op het circuit is sectorpunt 9 (361m hoogte) en het hoogste punt op circuit is sectorpunt 2(465meter hoogte)
op het middelste screenshot vindt je alleen sector 1
Run 4, ronde 6 , sector 1
Verder zie je een Y as en een X as
De X as staat nu weegegeven in meters,,de afstand tussen de trackmarker en sectorpunt 1.
Verder zie je op de Y as een viertal waarden:
RPM/ toerental
Lamdba / Air fuel rates
snelheid
vermogen in Din PK aan het achterwiel
Aan de RPM lijn is bijvoorbeeld af te lezen dat de rijder als ie boven aan de raidillion is , nog een keer opschakelt en dat vervolgens het toerental en de snelheid toenemen. Allemaal niet boeiend, waar het ons om ging was om op een volgaspositie voor enkele seconden de lambdawaarden / Air fuel rates "live te kunnen zien" (want "live" op circuit is natuurlijk heel wat anders dan op de testbank / andere omgeving/ hoogte/ luchtdruk/ temp/ etc). Die lambdawaarde / AFrate lijkt in orde..op het stuk waar de rijder vol gas geeft tot aan het gas lossen en aanremmen voor de rechtse bocht einde rechte stuk is de AFrate tussen de 13.02 en de 13.23 wat een hele nette waarde is.
(eerder hadden we de motor armer afgesteld en zien we een duidelijk verschil tussen de eerdere runs in dezelfde sector)
Op de onderste foto/ screenshots wederom een Y en X as..
ditmaal gaat het om sector 6 / wederom run 4/ ronde 6
sector 6 is de "dubbele linkse op spa"
we zien wederom een aantal lijnen op de Y as..
-toerental
-snelheid
- G force / versnelling in G waarde/ vertraging in G waarde
- leanangle / hellingshoek waaronder de motor zich bevindt
de groene lijn is leanangel...duidelijk is het insturen en ronden van de dubbele linkse bocht te zien waarin de leanangle oploopt..
ook is te zien dat de rijder "remmend instuurt" ..de G force is immers negatief met daarin duidelijke pieken ( zolang er vertraagd wordt zal de g force negatief zien..ook als er slechts gas gelost wordt en niet geremd)
vervolgens zien we de hellingshoek wat afnemen , het toerental neemt toe, de snelheid neemt toe en de g force gaat van negatief naar een positieve waarde bij het uitacceleren uit de dubbele linkse bocht..de rijder zit daar in de 3de versnelling en wie de RPM lijn volgt zal ook in het toerental de schakelmomenten naar de 4de en vervolgens 5de versnelling zien..
Al met al veel kunnen testen..we zijn er zeker wijzer van geworden en ik begin nu echt mijn weg te vinden met de software bij het systeem..zo log ik de olietemperatuur nu met een sample-rate van 1hrtz (1x per seconden) wat ruim genoeg is. Lambda wordt gelogd met 50Hrtz.
0 comments: